Tuesday, June 14, 2011

Kawan? Sahabat? BFF?

Kawan? Sahabat? BFF?

Well, certain might say or might think that 'kawan' is not that close to yourself compare to be known as 'sahabat'. Kiranya, sahabat ni lebih kita akrablah macam BFF tuh compare to kawan. Tapi, pada aku, istilah dia maybe berlainan sebutan dan ejaan, but the fact is, same saja. Pada aku, kita rapat or tidak adalah bergantung kepada betapa banyak kita lay our problems to her/him, how much thoughts we share and also how sincere we are in giving opinions and words in a conversation and pengakuan. Bagi aku, lebih aku mudah berterus terang with that person, aku rasa lebih comfort and of course lebih rapat sebab dia akan tahu apa yang aku tak suka dan suka and same goes to that person. Well, aku pernah ada BFF yang aku sangat sayang. Tapi, sebab ada batu api nih, kami dah berpecah dan tak seperti dahulu kala. Aku dan dia, macam tak pernah kenal. Awkward gilaaaaa. Tapi, aku terima je. Sebab aku percaya, kawan boleh dicari. Kita sendiri pun, if ikhlas berkawan, InsyaAllah dia pun akan ikhlas dalam berkawan. So, terciptalah friendship yang berlandaskan mutual trust, loyal and sincerity. 

Yang aku kurang gemar sangatlahkan, walaupun nih bukan hal aku, tapi makin har makin aku jengkel bila baca or tahu pasal hal ni. Ye, ini hal kau, bukan hal aku. Tapi, aku pernah terkena dengan tuduhan dan fitnah kau di mana kau buat cerita pasal aku dan kawan-kawan aku yang lain kepada orang lain. Padahal, kau juga ada buat salah. Bukan aku nak salahkan kau sepenuhnya, tapi, sedar dirilah. Ini tidak, makin teruk. Memaki hamun orang di sana sini. Sepertinya tiada adab. Memang benar, orang akan simpati dengan kau di mana hanya pihak tertentu sahajalahkan. Itu pun sebab kau sembang karut dengan mereka dan mereka pun bodoh membuta tuli percaya. Kasihan betul. Bagi yang tahu hal sebenar, memang jelak mendengar kau memaki sana sini. Tambahan pulak, after kau dah buat taik dengan kami yang dah tahu cerita sebenar. Come onlah, kata educated, then your words doesn't show your wisdom at all.

Lagi satu, aku sangat jengkel dengan attitude kau yang ye aku tau kau kaya itu pun sebab your siblings ada berapa je punkaaaan. Kalau parents aku ada anak sikit pun, every kehendak pun boleh difulfillkan. Hence, tak payahlah nak berlagak sangat yang kau baru balik dari sini, kau ada berapa buah rumah, kau ada dapat hadiah baru and what so everlahkaaan! Annoying ok. Dari aku tak mencarut, tetiba aku terasa. Babi betul! Macam kau ni batak pulakkan? Ye, aku tahulah parents kau belajar tinggi-tinggi. Tapi, tak perlu sampai nak tunjuk kat orang lain betapa hebatnya background education parents kau. Kalau aku nak riak, aku pun bolehlah. Tapi, buat apa, biarkan aja. Sedangkan mak bapak kau pun tak tunjuk menunjuk, inikan kau pulak. Haishhh.. Maaflah. Tapi, kali ni memang aku tak dapat nak tahan.

Haaaa, lagi satu. Kau selalu jek kata yang kawan tuh tak lamalah, kawan tuh buruknya sebeginilah. Tapi, pernah kau lihat diri kau ke? Sememangnya kawan kita adalah cermin diri kita. Same juga if kita ni penagih, for sure akan berkawan dengan penagih untuk dapatlan 'barang' kan? So, if kita ikhlas, never tak people for granted dan tak pernah kutuk or mengumpat pasal kawan sendiri, aku jamin, kawan kau tuh pun akan buat benda yang sama. Just, kau tuh je yang bahlul sangat. Hamik kau! 

Segala apa yang aku baca dan dengar pasal kau, terasa aku nak mencarut bertubi.
Babi betul!


No comments:

Post a Comment