Thursday, December 16, 2010

I don't think it's wise.

This lately,
Makin hari makin aku meluat pula mau login ke FB.
Mana tidak, asal aku buka je, mesti terbaca ayat-ayat yang aku rasa tak perlu sama sekali ditaruk di status FB kau.
I don't think it is wise to state all your activities (personal activities) in your FB status.
I don't think it is a necessary to tell to the public how you adore your Mr Boyfriend where belum tentu lagilahkan dia tuh memang jadi suami kau.
I don't think it's wise enough for you to update your FB status with an anger writing tempo or a statement that consist humiliation words as you're trying to point out how embarrassed you are with her / him or how unsatisfied you are with him / her.
It does not shows the wise side of yourself but it shows how stupid you are.

Believe me, people will tend to judge you.
Being human is not about being perfect either from your point of view or others too.
It's about respect and trying to accept the others.
It's about fixing all the mistakes that you've made before and bringing it with a better result.
Even I'm not perfect. Which, it includes you too darling.
So please.

Tak payahlah kau nak tunjuk betapa kau marah dengan orang yang hidup di masa lampau kau.
Tak perlu juga kau tunjuk betapa kau sesali atau tidak berpuas hati dengan orang yang terdahulu yang pernah menjadi kenalan rapat kau, di mana mereka pernah menyanjungi kau.
Tidak perlu juga kau menghakimi seseorang hanya berdasarkan kesilapan lalu di mana tertimbul kerana salah faham dan tidak berpuas hati. Itu perkara biasa. Nama pun manusia. Setiap orang ada buat salah. Tapi, let go lah. Settlekan elok-elok. Dengar dan renung. Masing-masing ada buat salah. Jangan dipersalahkan satu pihak sahaja. Ininya tidak. Dah tahu dan terang-terang kau salah (this is what others see in you too) kau canangkan kepada orang lain. Kau kutuk, perli dan sekali pun tidak pernah nak bertanya kenapa perselisihan berlaku.
Is it wise being stuck like that? Apa yang buatkan aku sakit hati dan makin meluat, kau canangnya di status FB kemudian, memerli, fitnah dengan orang lain. Tidak sedap mata yang membaca tuh pandang.Percayalah.

FB tuh tempat untuk berkenalan. Nama pun social network. So, try to mingle wisely lah. Tak perlu nak publisiti murahan. Tapi kau, every 5-10 minutes update status dengan kemarahan dan ayat-ayat jijik kau tuh. Especially, yang bersayang, anja, manja. WHAT THE FUCK SIAL! Kau tersalah hantar message or tersalah tulis ke? Nak kata salah, tidak juga. Text will be send to the number while status, kau nak kena login dululah hape. Terang-teranglah number kekasih kau tuh tak ada di FB. So,janganlah update ayat-ayat intim yang kau nak bagi kepada kekasih tuh di status FB.

Dulu, mysapce yang sebegitu. "Titew cayunk n winduw dengan anjew titew." tak pun " Semalam I pergi dating dengan boyfriend I. Seronoknya, dia kiss mulut I siap buat french kiss lagi tau. Tangan pun selok dalam-dalam. I tak sabar nak jumpe sayang I lagi."

Ohh please! Ayat sebegini memang menjijikkan. Yang first, memang turn off lah memandangkan aku rasa macam nak lempang je dengan orang yang cakap macam tuh. Mau kena lempangkan bagi betul sikit tulis tuh. While yang kedua ni, memang sangat tak perlu. Hey manusia, orang lain pun bercinta. Tapi tidak perlulah menunjuk sangat. Bayangkan if tak menjadi? Haaa, kan malu besar kau kena tanggung.

So, pandai-pandailah. Aku pun bukannya tak dak FB. Ada. Pernah sekali aku tulis rasa marah aku. Dan itu merupakan kali pertama dan terakhir aku tulis. Ye, tapi bukan di FB tapi di MS. Sejurus aku tulis, member aku IM aku. Dia marah aku kerana tulis perasaan marah aku di situ. Katanya, tidak professional sama sekali dan its was stupid because it shows my stupidity. Benar katanya. Bayangkan if orang lain nak add kau jadi kawan, tapi bila dia baca status kau camtuh, ada ke rasa nak add tuh ada lagi? If for me, memang taklahkan.
Nak kongsi rasa gembira, tak mengapa. Tapi perasaan marah dan berkasih tuh, beragaklah. Lagi-lagi yang berkasih tuh. Get a room dawg!

Agak-agak setiap saat nak update status, better twitterlah. Kau nak tulis apa, lantaklah sebab boleh private. Ini FB, ramai mata yang melihat. Tak pun, blog. Privacy pun ada. Panda-pandailah fikir. Belajar tinggi-tinggi, family backgorund pun keduanya pendidik tapi anak? Macam tak terdidik.

No comments:

Post a Comment