Monday, July 18, 2011

Leggings.

Perihal leggings ni, might be sensetive bagi certain mereka yang kerap memakainya dan selesa dalam memakainya. Aku bukanlah jealous as if kamu yang memang pakai say so. Sebab, aku memang tak luak pun nak memakai. Aku boleh je beli if aku nak pakai dan aku ada satu sebab harituh aku beli untuk aku mandi pantai time kat Penang dulu. Time aku pakai tuh pun rasa macam malu jek. Rasa tak confident pun ada sangat. Inikan tak tahulah mereka yang sering memakainya.

Aku tak menghalang. But memang selalu apa yang aku rasa bila nampak dorang yang pakai leggings and tak cukup kain, aku yang jadi malu. Even ye, itu kau punya aurat, kau punya body. Tapi, kita seketurunan. Kaum Hawa, hamba Allah. Mestilah terasa malu. Even bukan aku yang pakai ni pun aku rasa malu bila kau berjalan depan aku and bila lelaki dok usha pungkoq kau ke kiri dan ke kanan. Kau rasa bangga? Aku rasa kesian. Kalau flat-screen lahai bontot kau ni, memang tak dak seleralah aku nak tengok. Tapi, geli jugalahkan nampak lurah bontot kau tuh. Tak kira pulak mereka yang memang dah plus size pakai legging. Ya Rabbi, nampak macam bomb atom bakal nak meletup. Ini bukan satu statement berbaur hinaan tetapi, sedarlah diri ye. Pakailah padanan baju yang kena dengan size badan tuh. Aku nih pun pakai size M. Even aku tau aku sebenarnya size XS.

Mungkin bagi kaum-kaum lelaki, sukalah kot tengok semua tuh. Tapi, aku rasa kaum Hawa sendiri tak kot suka tengok. Tapi aku kasihan dengan mentaliti mereka yang selalunya dok "Tak apalah" or " So what?". Haa, pale hotak ang so what. Bapak aku, abang aku dan adik aku dan kekasih aku tengok, ang nak so what sangat pasai pa? Ingat elok ka? Aku sekarang ni nak bawa parents aku ke shopping mall pun naik segan wei.

If nak pakai juga leggings tuh, pakailah. Tapi, baju tuh, tolonglah labuhkan. Kadang-kadang tuh if aku jalan-jalan kat OU ke The Curve ke, mesti akan nampak semua tuh. From mereka yang flat-screen ke mereka yang XXXL and also mereka yang tengah pregnant. Nak berfashion pun, biarlah bertempat. Bukan aku nak kata yang bertudung ini elok sangat pun. Ye, ada juga mereka yang bertudung tuh, pakai blouse or dress takat lutut then pakai leggings. Blurghh, aku tengok memang aku sendiri marah. Bukan malu, tapi marah. Kalau tengok dari atas, comel molek ja tutup habis. Then tengok bawah, Nauzubillah, hodohs! Serupa kau pakai skirt pendek je tau. Even kalau kau tengok Nicole Richie ke Rachael Bilson ke Kate Moss ke berlenggings, tahu jugalah nak tutup punggong mereka. Inikan kita yang Melayu, Islam pula tuh. Kasihan.

Aku yang bertudung ni pun, memang tak baik sangat. Tapi, aku cuba untuk improve jadi yang terbaik. Aku takut nanti apa yang akan ditanya oleh Allah s.w.t nanti. Aku takut, mak walid aku yang dipersalahkan. Mungkin, korang yang pesen dok tak apa sangat ni akan menjawab " Ini antara aku dengan Allah. Dosa aku dengan Tuhan." Ye, memang pun. Tapi, kitakan seumat. Haruslah remind each other. Kan? Orang nak tolong kau, kau pulak jawab camtuh. Haaa, nanti bila Hari Perhitungan, kau jawablah pada Yang Maha Esa macam tuh. Bila dah plus, minus, times semua, tengok dosa pahal macam mana. Memang kubur masing-masing lain. Tapi, bila tengah hidup nih, kau mencemarkan identiti seumat kau ni.


Harap, apa yang aku tulis nih, takkan termakan hati sesiapa. Aku minta maaf if ada. Just aku nak cakap, toksahlah nak terikut sangat dengan fesyen terkini. If fesyen terkini bogel or hanya pakai sticker pada kemaluan, kau pun ikut juga ka? Fikirlah. Maut, ajal semua dah tertera. Bila dah sampai seru untuk ditarik nyawa, time tu juga akan ditariknya. Tak dek kau nak suruh Malaikat hold dulu? Nak tunggu seru, hidayah sampai bila? Sedangkan, hidayah tu sendiri akan hadir if kau berdoa dengan sungguh-sungguh and ikhlas. Allah takkan beri hidayah kepada mereka yang akan mensia-siakan hidayah itu.


Sebelum blame kata tak smapai seru lagilah, tak sampai hidayah lagilah, kau betulkan diri kau tuh. Bila mengadap Allah tuh, bagi bersungguh-sungguh kau mahukan hidayah tuh. Kena ingat, seru ajal bila-bila boleh terjadi. Seru hidayah, tak semestinya dalam masa terdekat. Nawaitu tuh yang kena betul. Bukan orang lain yang kena betulkan kita.

Marilah kita sama-sama perbaikkan diri ini ye.

2 comments: