Monday, May 30, 2011

A Reminder!

Sejak kebelakangan nih, aku mula fikir. Where I took time for myself to re-think everything. Apa yang mak walid aku selalu pesan, apa yang aku pernah buat dan bakal buat. What will I become and blablabla..

Okay, lets just get straight to the topic. Iye, it's kinda reminder to me or might be people out there who read this. As everyone here are living in an era that have many multiple technologies goodies, high trend fashion, for sure the desire in having it might be high to. Well, aku pun berasa begitu. Tapi aku beringat jugalakan. Mak aku selalu ingatkan aku, if nak berbelanja berpada-pada. Lihat pada kemampuan kita sendiri. Dengan kata lain, ang tengoklah duit ang ada ka tak. Kalau tak dak, buat cara tak berduit. Tok sah sangatlah ikut trend or the surroundings. Well, if you wait a minute and think, yurp! Memang betul pun. Aku pun, selalulah terjebak dalam nak membeli macam-macam, tapi sebab selalu kena remind dengan mak, tak jadilahkan. But well, aku faham kenapa. Sebab, mak cakap, if orang tak berduit, buat gaya seperti tidak berduit. So, no money, no talk. And, paling best dan paling menusuk kalbu bila mak aku bilang, " Tasnim, at your age like this, you don't need and also for sure don't deserve (if tak berduit nak beli) to have all that because, when you grow older, you tend to get bored with what you have since actually those things you should own during in your working stage." When I look back, memang pun.

Hai, tapi pabila tengok budak-budak sekarang, bukan main advaaaaaaance! Nope, aku bukan dengki or hape. Tapi, macam quiet shockedlah. Sebab, time aku age dorang, jangan haraplahkan nak ada semua tuh. Hp memang aku guna since Form 4. Tapi, itu semua turun-temurun. First hp yang aku dapat dari walid, setahun setengah lepas. E66. Itu pun, Alhamdulillah dan aku memang tak berniat nak tukar. Sebab, buat apa canggih-canggih. Barang canggih-canggih, lagi fragile jadinya. So, kena jaga betul-betul. Itu yang leceh. Just, apa yang aku nak ingatkan pada diri aku, memang seharusnya berpijak di bumi nyata. Sekarang pun, aku kurang spend on things, gadget. Sebab aku tengok, masa depan lagi aku memerlukan duit. So, aku hold dulu lust aku terhadap spending. And hell yeah! I managed too :)

No comments:

Post a Comment