Tuesday, February 1, 2011

Hanya Setakat Teman atau Bakal Dijadikan Suami.

Setiap orang pasti ada seseorang yang dorang sayang, cinta. Selain dari family, kucing, rabbit, kawan-kawan. What I meant by seseorang yang disayangi dan dicintai adalah girlpreng mahupun boypreng. Faham? Yang itulah yang aku maksudkan. Before kita jatuh cinta atau sayang a person, for surelah berkawan kejap, kenal hati budi sedikit sebanyak then barulah confrmation dari hati either betul ke tidak ada rasa sayang tuh. If tak dak, better tak payahlahkan. Especially, kalau mereka yang from bestfriend tetiba jadi couple. Some may say, it's okay. Lagi bagus since dah kenal lama and he/she was a bestfriend to me. And some may say, it's not a wise path to choose your bestfriend to become your partner. Well, opinion masing-masingkan. As for me, I choose the second one. A BIG NO to a bestfriend to become my partner. Seriously, susah. Sebab, bila kita dah terlampau kenal sangat, tak seronok juga. Yelah, tak dak surprise and treasurement untuk kenal hati budi, apa yang dia suka, tak suka. Kan? Tak adventureslah katakaaan. Sebab, time tengah couple nilah time kita kenal-kenal. Bila dah kahwin, time kita betul-betul explore the real you. Internal and external. So, if dari bestfriend kita dah kenal setiap habit dialah, suka tak suka dialah, why not stick as bestfriend aja? Yelah, bayangkan, once kita dah break dengan dia, totally and automatically, the "friendship" will be vanish too, kan? So, instead of losing one title at a time, your losing two at once. Faham?

Apa yang aku nak katakan di sini, as for me, aku tak daklah nak kata memilih or tak memilih dalam cari partner. Ye, aku sangatlah memilih. Tapi, bukan dari segi rupa, harta, charming ke hape. Tapi, dari segi cara dia bimbing aku, hargai aku dan cara dia sedarkan aku tentang bukan semua kita buat untuk duniawi saja. The world does not revolve around you, darling. Sooo, dengan aku yang sememangnya nak suka kat someone, memanglah it takes time. Tapi, bila dah suka, memang aku terus terang ja cakap aku sukakan kau. Yes, tak percaya? Itulah aku. Apa aku rasa, aku akan luahkan. Terpulanglah perasaan aku tuh tak dak feedback. At least, I've done my part. Malu? Memanglah. But, only at that time. Before aku kenal dengan kekasih, memang aku tak tengok muka lagi, sehinggalah aku ikut aura dia. Hohohoho, baru cam muka. Then, kitorang pun start kenal. Ye, di sini bukan aku nak ceritakan kisah aku mula-mula kenal dengan kekasih dan cara aku couple sehinggalah jadi couple. Bukan.

What I was trying to tell is (are), if you're in a search of a partner, carilah yang ada ciri-ciri seseorang yang boleh dijadikan suami. Bukan yang menghanyutkan kita. Aku tahu, aku pun tak kahwin lagi. Tapi ini mak aku sendiri yang cakap. Asalkan dia jaga solat dan sentiasa tanya pasal solat fardhu kita, InsyaAllah, itulah yang akan kekal. Dengan kata lain, agama memang dititik beratkan. Kalau boleh, carilah lelaki yang tahu sedikit sebanyak (at least) tentang ilmu Feqah. Sebab, ilmu Feqahlah yang paling tinggi ilmunya. Kita yang perempuan nih, memang mudah tertarik dengan luaran saja. Yang dalaman tak dak nak selongkar habis. Itulah silapnya. Sayang memang sayang. Tak dinafikan. Tapi, perasaan itu hanyalah pinjaman yang dipinjamkan kepada kita oleh Allah. Sekelip mata saja boleh diubah. Tapiiiiiiii, if kau jenis yang nak lelaki sekadar untuk jadikan boypreng, then go for itlah. Yang setakat geli-geli dan tak serious tuh. Aku lain, kau lain. Aku paham. Tapi, dengan zaman sekarang yang quantity kaum Hawa lagi banyak dari kaum Adam, susah. Percayalah. Sebab itu, sampai ada perempuan yang sanggup dimadukan. Fikir-fikirkanlah. Aku bukan nak tunjuk aku ni baik, alim. Tapi, ini apa yang aku nak expresskan. Kata blog aku, so, apa aku rasa, aku type saja. Aku pun ada juga pegang tangan. Tak daklah nak kata kekasih aku tuh alim sehabisnya sampai keluar dating pun jauh seberang sana bila berjalan. Tidak. Kami macam couple lain juga, normal. Cuma, bila time solat, dia selalu ingatkan. Pemakaian aku pun, dia jaga. Apa yang patut ditutup, memang dititik beratkan. Memang, sama macam walid aku. Tapi, Alhamdulillah, he's worth for the time I've been waiting for. Orang kata, ilmu bimbingan yang diberi oleh seseorang itulah yang akan dibawa sehingga mati. Perasaan sayang itu, hanyalah satu perasaan yang boleh lenyap bila-bila masa. Jadi, kita ada pilihan. Biarlah kita sayang seseorang itu sebab ada kebaikannya, bukan sayang sebab akan membawa keburukan. Better benci seseorang yang membawa kebaikan dari sayang yang membawa keburukan. Kan? Saban hari, aku selalu berdoa, dialah jodoh aku, dialah yang akan aku habiskan sisa hidup bersama, dialah yang akan jadi walid kepada bakal anak-anak aku. AMIN!

No comments:

Post a Comment